INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu
 Władysław Paliński      Władysław Paliński, wizerunek na podstawie fotografii.

Władysław Paliński  

 
 
1869-06-27 - 1917-07-25
Biogram został opublikowany w 1980 r. w XXV tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Paliński Władysław, pseud. Pal, Wrzos (1869–1917), aktor, reżyser, dziennikarz. Ur. 27 VI w Warszawie, był nieślubnym synem tancerki teatru warszawskiego, a potem nauczycielki warszawskiej szkoły baletowej Matyldy Dylewskiej (1838–1907) i (prawdopodobnie) prezesa dyrekcji Warszawskich Teatrów Rządowych, Rosjanina Sergiusza Muchanowa. Ukończył szkołę realną w Łowiczu. Sztuki scenicznej uczył się u Wincentego Rapackiego i Jana Tatarkiewicza. W listopadzie 1890 wystąpił w warszawskim Teatrze Rozmaitości na popisie «aspirantów do kariery scenicznej». W tymże teatrze grał pod koniec 1892 r. w sztuce „Te panny” (nieustalonego autora), a od 14 I r. n. został zaangażowany do zespołu dramatu Warszawskich Teatrów Rządowych i do końca życia występował na scenach warszawskich, przeważnie w drugorzędnych rolach charakterystycznych, ponieważ – jak wyznał W. Rapacki – «posiadał warunki amanta, ale powolna jego wymowa skłoniła mnie do tego, żem przeznaczył mu role charakterystyczne, w których się odznaczył». Z większych ról grał Antosia Rewizorczuka w „Karpackich góralach” J. Korzeniowskiego, Księcia Albę w „Don Carlosie” F. Schillera i Chłopickiego w „Warszawiance” S. Wyspiańskiego. W ostatnich dwu latach życia reżyserował m. in. „Kościuszkę pod Racławicami” W. L. Anczyca i „Wilki w nocy” T. Rittnera. Miał duży autorytet wśród aktorów warszawskich i «świetny talent organizacyjny» (P. Owerłło). W r. 1908 ubiegał się o dyrekcję teatru poznańskiego, w t. r. kierował, wraz ze swą żoną (poślubioną 30 X 1897), aktorką Heleną Marcello (zob.), zespołem objazdowym występującym w Lublinie, Radomiu, Kielcach, Sosnowcu, Łodzi, Kaliszu i in. miastach. Od lipca 1915, po wkroczeniu Niemców do Warszawy, energicznie i z poświęceniem przewodniczył Zarządowi Zrzeszenia Artystów Teatru Rozmaitości, objawiając «rzadko spotykane … talenty dyrektora teatru» (A. Grzymała-Siedlecki). Wtedy to wprowadzono na tę scenę repertuar zakazywany dotąd przez carską cenzurę („Noc listopadowa” S. Wyspiańskiego, „Tamten” G. Zapolskiej, „Judasz z Kariothu” K. H. Rostworowskiego, „Kościuszko pod Racławicami” Anczyca i in.). W l. 1911–12 P. działał w Kooperatywie Artystycznej, realizującej pierwsze polskie filmy; występował w filmie „Sąd Boży” (1911, wg „Sędziów” Wyspiańskiego), reżyserował filmową adaptację „Szkiców węglem” H. Sienkiewicza pt. „Krwawa dola” (1912, współpracował tu również jako aktor), był autorem scenariusza i prawdopodobnie reżyserem filmu „Ofiara namiętności” (1912).

P. napisał kilka komedii, z których dwie zostały wystawione: W odmęcie (Ł. 1903, W. t. r. oraz P. 1904), Kandydat do Dumy (W. 1907, Ł. t. r. oraz Wil. 1909), nadto pierwsza z nich została odznaczona na konkursie dramatycznym im. H. Sienkiewicza w r. 1902, zaś w r. 1898 jego sztuka Wątpliwe szczęście znalazła się wśród utworów wyróżnionych na konkursie „Kuriera Warszawskiego”. Przełożył poza tym wiele sztuk francuskich dla potrzeb teatru. Zajmował się również dziennikarstwem: pod pseud. Pal i Wrzos pisywał przed r. 1900 do warszawskiego „Kuriera Codziennego”, a w czasie pierwszej wojny światowej był reporterem „Kuriera Warszawskiego”. Zmarł w Warszawie 25 VII 1917.

Z małżeństwa z Heleną Marcello P. nie pozostawił potomstwa. Siostrą rodzoną P-ego była aktorka Maria, zamężna Rusiecka (1874–1940), a przyrodnią śpiewaczka Jadwiga Dylewska, zamężna Wojtkowska (1869–1898).

 

Bibliogr. dramatu pol., II; Słown. Teatru Pol., (ikonogr., fot., bibliogr.); – Rapacki W., Sto lat sceny polskiej w Warszawie, W. 1925; Wysiński K. A., Związek Artystów Scen Polskich, Wr. 1979; – Domański P. J., Repertuar teatrów warszawskich 1901–1906, W. 1976; tenże, Repertuar teatrów warszawskich 1907–1910, W. 1977; Grzymała-Siedlecki A., Świat aktorski moich czasów, W. 1957; Kotarbińscy L. i J., Listy, Wr. 1978; Owerłło P., Z tamtej strony rampy, Kr. 1957.

Red.

 

 
 

Powiązane zdjęcia

   

Chmura tagów

 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.